Leta i den här bloggen

söndag 6 september 2015

Glutenfri fudgetårta

En fullkomligt ljuvlig chokladtårta med ett täcke av krämig fudge. Det här är en av mina favoriter som alltid gör succé till dessert eller på fikabordet.

Glutenfri fudgetårta
100 g smör
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
1/2 dl kakao
1 1/2 dl rismjöl
Smör och kokos till formen

Fudge:
1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl strösocker
2 msk ljus sirap
75 g mörk choklad
75 g smör

1. Smält smöret och låt svalna.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Rör ner resten av ingredienserna (det smälta smöret sist) och blanda till en jämn smet.
4. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, strödd med kokos.
5. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 20 minuter.
6. Blanda alla ingredienser till fudgen utom smöret i en kastrull. Låt koka på medelvärme till en tjock smet, ca 20-30 minuter.
7. Ta av kastrullen från värmen och rör ner smöret i bitar.
8. Bred ut fudgen över kakan. Ställ kallt att stelna.

1 kommentar:

  1. hej!jag har något jag kallar för "veckans blogg-intervju" på min blogg. Kolla in här: http://www.domkallarmighannes.com/2015/04/veckans-blogg-intervju_26.html#.VT-gV63tmko



    Jag tycker att du har en intressant och fin blogg som borde få mer uppmärksamhet så jag skulle vilja intervjua dig.

    Tycker du det låter intressant så maila mig på info@joannahalvardsson.se



    Ser fram emot ditt svar

    Kram Joanna

    SvaraRadera