Leta i den här bloggen

tisdag 2 juni 2015

Glutenfri prinsesstårta

Prinsesstårta är min favorittårta och den tårta jag helst bakar när det är kalas. Med färska hallon och hemkokt vaniljkräm blir den extra god.

Glutenfri prinsesstårta
Tårtbotten:
4 ägg
2 dl strösocker
1 dl (80 g) potatismjöl
1 dl (60 g) glutenfri mjölmix
1 1/2 tsk bakpulver

Vaniljkräm:
3 äggulor
1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl mjölk
1 1/2 msk maizena
1 1/2 msk strösocker
2 msk vaniljsocker

Fyllning:
1/2 dl hallonsaft
3 dl hallon
1/2 dl hallonsylt
Vaniljkrämen
4 dl vispgrädde
1 tsk vaniljpulver

Garnering:
Rosa marsipanlock (Odense)
Rosa och grön marsipan
Florsocker

1. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke med elvisp ca 3 minuter.
2. Blanda potatismjöl, mjölmix och bakpulver i en annan bunke.
3. Sikta ner mjölblandningen i äggblandningen och blanda försiktigt till en jämn smet.
4. Smörj och mjöla (med potatismjöl) en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Häll smeten i formen.
5. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 graders ugnsvärme i ca 30-40 minuter. Känn med en sticka att kakan är helt torr innan du tar ut den. Låt svalna och dela den sedan i tre bottnar.
6. Blanda ihop alla ingredienser till vaniljkrämen utom vaniljsockret i en kastrull. Låt sjuda under vispning tills krämen tjocknar. Låt svalna och rör sedan ner vaniljsockret. Ställ kallt en stund.
7. Mosa hallonen tillsammans med sockret till fyllningen.
8. Vispa grädden tillsammans med vaniljpulvret.
9. Lägg den nedersta bottnen på ett tårtfat. Fukta den lätt med hallonsaft. Bred över hallonen.
10. Lägg på nästa tårtbotten, fukta med hallonsaft och bred ut vaniljkrämen på den.
11. Lägg på den sista bottnen och bred ut grädden som en kupol ovanpå.
12. Lägg försiktigt på marsipanlocket över grädden.
13. Pudra över florsocker.
14. Dekorera med tvinnade längder av grön marsipan runt tårtan och rosa rosor och gröna blad ovanpå. 

5 kommentarer:

  1. Tack för en fin sida och toppenläckra recept :) ! Trenden att äta glutenfritt växer och folk som slutar äta gluten och ibland även mejeriprodukter mår i regel mycket bättre. För ca 2 år sedan sökte jag på nätet för min fibromyalgi, ledvärk och min mage som krånglat så länge jag minns och hittade en blogg som relaterade till mina besvär, och där fanns även böcker av Michael Håkansson som heter "gluten och mjölk-källan till moderna sjukdomar" och handlade om gluten. Jag köpte dessa (kan verkligen rekommendera dem) och efter att läst dem slutade jag med först gluten och sen mejeriprodukter och idag mår jag toppen. Här är en länk till författarens blogg som är ganska välbesökt: http://gluten-celiaki.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. Hej, Går det att dubbla receptet om man vill ha högre bottnar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag skulle inte rekommendera att dubbla receptet och grädda i en form om det är så du menar, dubbla gärna och grädda i två formar istället för att vara säker på att bottnarna blir genomgräddade. Lycka till!

      Radera
  3. Hur många portioner är tårtan rekommenderad till? Ser supersmarrig ut, men funderar på att göra två (vi blir ca 14personer).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt brukar man räkna med att en tårta med 24 cm i diameter räcker till 14 personer men det beror såklart på hur stora bitar man tar. Personligen skulle jag gjort två tårtor för säkerhets skull.

      Radera