Leta i den här bloggen

måndag 17 november 2014

Glutenfri budapestrulle

Naturligt glutenfri och fantastiskt god är denna budapestrulle. Mandariner är min favoritfyllning men det går också bra att variera bakelsen med till exempel blåbär eller hallon i fyllningen. I det här receptet har jag använt mer nötter och marsanpulver än vad jag brukar och det blev en förändring till det bättre tycker jag, med lite mer smak på bakelsen.

Budapestrulle
4 äggvitor
2 dl strösocker
6 msk marsanpulver
100 g hackade hasselnötter
3 dl vispgrädde
1 burk mandarinklyftor

1. Vispa äggvitorna hårt till ett vitt skum.
2. Tillsätt sockret lite i taget under vispning.
3. Blanda de hackade hasselnötterna med marsanpulvret och vänd försiktigt ner blandningen i marängsmeten.
4. Bred eller spritsa ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 15-20 minuter.
6. Flytta över bakplåtspapperet med kakan på till ett galler och låt svalna.
7. Stjälp försiktigt upp bottnen på ett sockrat bakplåtspapper och dra loss papperet ovanpå.
8. Vispa grädden till fyllningen och bred ut den på bottnen.
9. Låt mandarinklyftorna rinna av och fördela dem ovanpå grädden.
10. Rulla ihop tårtan. Skär i bitar.

2 kommentarer:

  1. Fin budapestrulle du har fått till!

    Ska ha en liten julkalender på min blogg med länkar till bakbloggar varje dag fram till julafton. Är det okej om jag länkar till din blogg?
    /www.elvafika.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kajsa!
      Vad roligt, självklart får du länka till min blogg!
      /Anneli

      Radera