Leta i den här bloggen

onsdag 10 september 2014

Glutenfria kolakakor

Kolakakor är en av mina favoritkakor och sedan jag blev glutenintolerant har jag flera gånger försökt experimentera fram det perfekta glutenfria receptet. Det har varit lite trixigt och jag är ännu inte helt nöjd men det här receptet kommer i alla fall riktigt nära "vanliga" kolakakor. Jag tillsatte lite fiberhusk för att binda ihop degen så att kakorna inte skulle flyta ut på plåten och resultatet blev riktigt bra. Kakorna blir lite sega i mitten men ändå spröda och har en fantastisk kolasmak!

Glutenfria kolakakor (ca 30 st)
100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 1/2 msk ljus sirap
1/2 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 dl maizena
2 1/2 dl glutenfri mjölmix (t ex Semper fin mix)

1. Rör ihop smör, strösocker, vaniljsocker och sirap till en jämn och fluffig smet.
2. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och rör ner i smeten. Blanda till en fast deg.
3. Dela degen i tre delar och rulla ut till längder.
4. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite.
5. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader 10-12 minuter.
6. Skär i bitar medan längderna fortfarande är varma. Låt svalna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar