Leta i den här bloggen

tisdag 19 augusti 2014

Glutenfri kolatårta

En söt och smarrig naturligt glutenfri kolatårta som är enkel att baka men svår att få nog av. Kola, grädde och choklad är en farligt god kombination och på en mjukseg mandelbotten blir det oemotståndligt.

Glutenfri kolatårta
Botten:
200 g mandelmassa
1 ägg
1 äggvita
1 msk kakao

Fyllning:
2 dl vispgrädde
3/4 dl strösocker
3 msk ljus sirap
1/2 msk smör

Garnering:
2 dl vispgrädde
Flagad mörk choklad eller daim

1. Riv mandelmassan fint och blanda med ägg, äggvita och kakao till en jämn smet.
2. Bred ut smeten till en rund botten på ett bakplåtspapper.
3. Grädda i 175 grader i ca 15 minuter. Låt svalna.
4. Blanda grädde, socker och sirap till fyllningen i en kastrull och låt sjuda under omrörning tills blandningen tjocknar. Rör ner smöret och låt svalna.
5. Bred kolasåsen över mandelbottnen.
6. Vispa grädden till garneringen och bred den över tårtan. Strö över flagad choklad eller daim.

1 kommentar:

  1. Det här är min älskingstårta från barndomen. Farmor bakade den under min uppväxt och den har följt mig genom livet. När jag fyller femtio ska jag baka den och bjuda familjen på härligheten. Tack för recept och oemotståndlig bild.

    SvaraRadera