Leta i den här bloggen

måndag 1 september 2014

Glutenfria browniemuffins med chokladkräm

Mjuka och saftiga glutenfria muffins där jag använt Ewalies browniemix som bas. Jag fyllde och dekorerade muffinsarna med en chokladkräm som jag även använde mig av i smeten för att få härliga cupcakes med chokladsmak.

Browniemuffins med chokladkräm (ca 12 st)
200 g smör
2 ägg
1 dl chokladkräm (se recept nedan)
1 1/4 dl mjölk

Chokladkräm till fyllning och dekoration:
200 g mörk kvalitetschoklad (70%)
2 dl vispgrädde
1 msk smör

Kokos och/eller pärlsocker till garnering

1. Börja med chokladkrämen: Koka upp grädden i en kastrull och ta av den från plattan. Bryt chokladen i bitar och rör ner den i grädden. Tillsätt smöret och rör om till en jämn kräm.
2. Sätt ugnen på 200 grader.
3. Smält smöret till muffinsarna i en kastrull. Låt svalna.
4. Tillsätt ägg, chokladkräm, browniemix och mjölk. Blanda till en jämn smet. 
5. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt eller på en vanlig plåt. 
6. Fördela smeten i formarna.
7. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt svalna.
8. Dela muffinsarna på mitten och bred på chokladkräm. Lägg ihop dem igen och bred ett lager chokladkräm på toppen. Strö över kokos och/eller pärlsocker, gärna färgat.

2 kommentarer:

  1. Lägg gärna upp recepten här innan instragram så man kan baka direkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Ska tänka på det men blir lite ivrig att instagramma direkt när jag bakat ;) Jag meddelar på instagram när bloggen är uppdaterad!

      Radera