Leta i den här bloggen

fredag 7 mars 2014

Ljust matbröd

Jag brukar oftast baka grova bröd med mycket fibrer och näring, men ibland unnar jag mig ett ljust bröd. Det finns nästan inget godare än en skiva nybakat vitt bröd med smör som smälter lite på det varma brödet. Det här receptet hittade jag på förpackningen med Finax röda mjölmix, den enda ändringen jag gjort är att jag tillsatt pofiber för ett lite nyttigare bröd. Fantastiskt enkelt och gott!

Ljust matbröd
25 g jäst
4 dl fingervarmt vatten
2 msk olja
1 tsk salt
1 dl pofiber
7 1/2 dl (450 g) glutenfri mjölmix, t ex Finax röda

1. Lös upp jästen i vattnet i en bunke.
2. Tillsätt övriga ingredienser. Väg gärna mjölet eftersom glutenfritt mjöl lätt packas samman.
3. Vispa degen kraftigt med maskin i ca 5 minuter. Jag använde vanliga vispar och inte degkrokar eftersom degen är väldigt lös.
4. Häll smeten i en smord avlång bakform (1,5 liter).
5. Låt brödet jäsa under bakduk i minst 40 minuter.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 25 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar