Leta i den här bloggen

torsdag 20 februari 2014

Formbröd med frön

Med skräckblandad förtjusning satte jag igång att baka mitt första glutenfria bröd. Förtjusning för att jag skulle få testa ett helt nytt sätt att baka, gluten är ju grunden till ett luftigt och mjukt bröd med bra jäskraft. Skräck för att jag läst om hur svårt det kan vara att få till ett bröd som inte är torrt, smuligt, smaklöst och stenhårt.

Jag hade läst på en del om glutenfri bakning och jämfört olika recept och utifrån det skapade jag mitt första egna glutenfria recept. Jag började enkelt med ett formbröd, men är ändå lite förvånad över att det blev så lyckat. Det kan vara bland det godaste brödet jag ätit, möjligen för att jag var så inställd på ett torrt och misslyckat resultat, men mitt bröd blev mjukt (med en hårdare skorpa), saftigt och med en fantastiskt god smak. Till och med min sambo undrade om det verkligen var glutenfritt. Jag är överlycklig över att jag trots att jag är glutenintolerant fortfarande kan njuta av gott bröd!

Glutenfritt formbröd med frön
25 g jäst
3 dl vatten
1 dl mjölk
1/2 dl linfrön
1/2 dl solrosfrön
1 1/2 msk fiberhusk
2 msk rapsolja
1 tsk salt
60 g (ca 1 dl) majsmjöl
120 g (ca 2 dl) grov glutenfri mjölmix
ca 130 g (ca 2 1/4 dl) fin glutenfri mjölmix 

1. Smula ner jästen i en degbunke.
2. Värm vatten och mjölk till 37 grader och häll vätskan över jästen. Rör om tills jästen löst upp sig. 
3. Tillsätt lin- och solrosfrön samt fiberhusk. Rör om och låt svälla i 10 minuter. 
4. Blanda ner olja, salt, majsmjöl, grov mjölmix och fin mjölmix. Arbeta degen ordentligt med bakmaskin eller elvispens degkrokar i minst 5 minuter. Degen ska vara ganska fast men ändå lite kladdig. 
5. Häll ner degen i en smord brödform, ca 1 1/2 liter. 
6. Låt jäsa under bakduk i ca 60 minuter. 
7. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar