Leta i den här bloggen

söndag 23 februari 2014

Grovbullar

Jag är galen i bakböcker och av min kära mamma har jag nu fått min första med glutenfria recept: "Glutenfritt är gott" av Martin Svensson. Därifrån har jag hämtat receptet på de här goda grovbullarna. Jag adderade lite fiberhusk för att få en mer lätthanterlig deg. Fiberhusk binder samman degen och gör även det färdiga brödet saftigare och mindre smuligt.

Grovbullar (10 st)
25 g jäst
2 1/2 dl fingervarmt vatten
1/2 msk fiberhusk
1 msk rapsolja
1/2 tsk salt
1/2 msk strösocker
1/2 tsk mald anis
1/2 tsk mald fänkål
2 dl bovetemjöl
3-3 1/2 dl Semper Grov mix

1. Smula jästen i en bunke och lös upp den med vattnet. Rör ner fiberhusk och låt svälla 10 minuter.
2. Tillsätt rapsolja, salt, socker, anis, fänkål och bovetemjöl.
3. Tillsätt mjölmixen lite i taget och arbeta igenom degen ordentligt.
4. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
5. Dela degen i 10 bitar och forma till bullar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper.
6. Låt jäsa under bakduk i 20 minuter.
7. Grädda i mitten av ugnen i 250 grader i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar