Leta i den här bloggen

fredag 12 september 2014

Glutenfri blåbärspaj

Inte ens mina älskade pajer behöver jag vara utan nu när jag är glutenintolerant. Det här är ett av mina favoritrecept på smulpaj, där jag ersatt vetemjölet med glutenfri mjölmix.

Glutenfri blåbärspaj
125 g smör eller margarin
1 dl strösocker (+ ca 1/2 dl att strö över bären)
2 dl glutenfria havregryn
1 1/2 dl glutenfri ljus mjölmix
1 tsk bakpulver
Ca 3 dl blåbär
1-2 msk potatismjöl

1. Smält matfettet i en kastrull på spisen. Blanda ner 1 dl socker, havregryn, mjölmix och bakpulver.
2. Tryck ut två tredjedelar av degen i en smord pajform, ca 24 cm i diameter.
3. Fördela blåbären över pajdegen. Sockra och strö över potatismjöl för att undvika att pajen blir vattnig.
4. Smula över resterande pajdeg över blåbären.
5. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 25 minuter. Pajen kan verka lite lös när du tar ut den men den står till sig snabbt när den svalnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar